PROCESUL DE NOTIFICARE ȘI PUNERE PE PIAȚĂ A SUPLIMENTELOR ALIMENTARE

PROCESUL DE NOTIFICARE ȘI PUNERE PE PIAȚĂ A SUPLIMENTELOR ALIMENTARE

Pentru a putea comercializa un supliment alimentar, producătorii/ importatorii/distribuitorii de suplimente alimentare trebuie să respecte prevederile legilor în vigoare și să parcurgă un proces de notificare, gestionat de autoritățile naționale competente – pentru ca doar produsele care îndeplinesc criteriile de siguranță și conformitate să ajungă la consumatori.

AUTORITĂȚILE DE NOTIFICARE ȘI REGLEMENTARE A SUPLIMENTELOR ALIMENTARE SUNT:

PROCESUL DE NOTIFICARE A UNUI SUPLIMENT ALIMENTAR ARE URMĂTOARELE ETAPE:

1. Realizarea dosarului de notificare care trebuie să conțină:

2. Depunerea dosarului de notificare la autoritățile competente:

Dosarul este depus la autoritățile naționale competente în funcție de compoziția produsului, a suplimentului alimentar astfel :

3. Evaluarea dosarului de notificare:

Dacă dosarul îndeplinește toate cerințele legale și științifice, autoritățile vor aproba notificarea produsului, permițând astfel comercializarea lui pe piață.

4. Certificatul de Notificare

Fiecărui dosar de notificare i se alocă un număr unic, precedat de seria certificatului astfel:

Numărul dosarului de notificare va fi utilizat în documentele comerciale, inclusiv pe eticheta produsului.

5. Lansarea pe piață:

Introducerea pe piață de către producător/ importator/distribuitor sau persoană responsabilă cu plasarea produsului pe piața din România a suplimentelor alimentare se realizează pe baza Certificatului de Notificare.

După obținerea Certificatului de Notificare, suplimentul alimentar poate fi comercializat pe piața națională numai sub formă preambalată.

Certificatele de notificare se înregistrează în Registrele Unice ale autorităților de notificare astfel:

RECOMANDARE

Procesul de notificare a suplimentelor alimentare în România nu este parcus de toți producătorii/ importatorii/distribuitorii fiindcă, din păcate, așa cum este cazul și în alte industrii, sunt comercianți care nu acționează legal și etic, de aceea recomandăm consumatorilor să verifice existența numărului dosarului de notificare (menționat mai sus) eliberat de autoritățile competete pentru suplimentele alimentare pe care le consumă.

 

Dacă achiziționați suplimente alimentare online, vă recomandăm să le cumpărați doar de pe platforme de încredere, cum ar fi site-urile farmaciilor, drogheriilor, ale companiilor producătoare și importatoare de suplimente alimentare sau alte site-uri autorizate.

Pentru a verifica dacă un supliment alimentar este notificat și comercializat în România conform legislației, puteți accesa aici baza de date cu autorizațiile suplimentelor alimentare de pe site-ul Ministerului Sănătății.

 

Suplimentele alimentare notificate într-un alt stat membru din Uniunea Europeană și/sau Spațiul Economic European pot fi puse prima dată pe piața din România prin notificare la Institutul Național de Sănătate Publică, prin transmiterea unei cereri de notificare tipizate, însoțită de un model al etichetei produsului în limba română, inclusiv eticheta originală și declarația de recunoaștere reciprocă, care să ateste că acesta este legal pus pe piață într-un stat membru din Uniunea Europeană și/sau Spațiul Economic European, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 515/2019 privind recunoașterea reciprocă a mărfurilor comercializate în mod legal în alt stat membru și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 764/2008. În urma analizei documentelor, Institutul Național de Sănătate Publică eliberează certificatul de notificare.

În cazul în care identificați produse comercializate ilegal, care nu sunt incluse în registrul suplimentelor notificate pe site-ul Ministerului Sănătății, sau reclame care încalcă prevederile legale referitoare la publicitatea suplimentelor alimentare, vă rugăm să ne transmiteți un e-mail la adresa [email protected]. Vom analiza situația și, dacă se confirmă că întră în sfera noastră de competență, vom informa autoritățile abilitate cu privire la aceste nereguli.